Bullet 350 vs 500 |
Autor |
Wiadomo |
Jeeper
Doczy: 13 Mar 2007 Posty: 832 Skd: Radom
|
Wysany: 2010-10-22, 09:53 Bullet 350 vs 500
|
|
|
Proszę pięknie kolegów którzy mieli doświadczenia z obydwoma modelami o parę zdań na temat wrażeń z jazdy i subiektywnych odczuć / jeśli takowe występują/ między ww. motocyklami.
Mam w głowie projekt triala ala' Shelton ale 350
Gulust, Ty pierwszy :) |
|
|
|
|
Royal [Usunity]
|
Wysany: 2010-10-22, 14:58
|
|
|
Miałem przyjemność jeździć zarówno na 350 oraz 500.
Powiem tak. Jak nie jeździłeś nigdy 500 to 350 jest super. Mój pierwszy Royal jaki prawie kupiłem (zaliczkowałem) to była właśnie 350. Potem przejechałem się 500 i się zakochałem. Różnica jest duża. Wprost proporcjonalna do pojemności. Większa moc, większy moment = większa przyjemność. Całe szczęście jakimś cudem udało mi się oddać tą 350 i odzyskać zaliczkę. Od tamtej pory jeździłem jeszcze nie raz 350-kami (np. w Himalajach) oraz Dieselkiem 325 więc na wszystkim da rade ale 500 to 500 |
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
Wysany: 2010-10-22, 22:24
|
|
|
500 to moc i ... wibracje :)
Nie chodzi o to że 350 nie wibruje, ale mam wrażenie, że 500tka to taki tuning 350tki - nie do końca lepszy. Na trasie czuje się różnicę, na starcie spod świateł jeszcze bardziej, ale przy spokojnej jeździe i w terenie (ale trialowo) wolę 350! Łagodniejsze oddawanie mocy daje wrażenie niesamowitej elastyczności i możliwość jazdy na wolnych obrotach bez szarpania.
Poniżej dwie historie:
1. Jedyną "awarię" jaką miałem na trasie to urwana linka gazu (10km od domu), i co zrobiłem? Nic! Zmieniałem biegi i jechałem do domu: na prostej trójka, z górki czwórka, a pod górkę dwójka, bez ani jednego zduszenia silnika!
Muszę uzupełnić że 350 miał cichy wydech i luźny dolot, zaś 500 ma oryginalny dolot i głośny wydech - więc oba są "niedorobione". |
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
Wysany: 2010-10-22, 22:36
|
|
|
2. Ze względu na problem z papierami jeździłem głównie w terenie, a że samemu smutno to jeździłem z kolegą na WR400 (yamaha) i nigdy nie narzekał na tempo czy możliwości mojej 350tki. Piszę oczywiście o jeździe amatorskiej - rekreacyjnej, tzn.: taplanie się w błocie i wjeżdżanie na strome piaskowe górki. Ale miałem też incydent sportowy, tj. obstawiałem (jako pomoc techniczna) wyścig typu CrossCountry - jeździłem wzdłuż trasy i pomagałem w razie problemów - moje tempo było lepsze niż Quadów, a porównywalne z rasowymi 80tkami.
Motocykl nigdy się nie przegrzewał i był odporny na brodzenie w półmetrowej brudnej wodzie!
Ostatnio moją szosową 500tką jechałem polną drogą z KTM640 z nowicjuszem za kierownicą i objechałem go bez problemu, więc w terenie ten motocykl też byłby świetny, ale bardziej gwałtowne oddawanie mocy wymagało by zapewne większych przeróbek, aby efektywnie jeździć w terenie? W każdym razie powolna jazda wymaga większego skupienia... |
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
Wysany: 2010-10-22, 22:44
|
|
|
Ja widzę to tak :
jeśli chcesz jeździć powoli w trudnym terenie ("trial") to jak najlżejsza 350tka
jeśli chcesz jeździć szybko ("enduro") to lekka i mocna 500tka, ale koniecznie z przerobionym zawieszeniem (oryginał podskakuje!)
niezależnie od wersji podstawą jest aluminium i usunięcie wszelkich "zbytków" - 170kg to bardzo dużo przy wyciąganiu z błota |
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
Wysany: 2010-10-25, 22:01
|
|
|
temat trzystapięćdziesiątki coś słabo ruszył - a może ktoś napisze coś o większych niż 500ccm pojemnościach: ktoś ma 535 lub 612?! |
|
|
|
|
łoś [Usunity]
|
Wysany: 2010-10-26, 00:31
|
|
|
Jeszcze chwilka, bo mnie się spodobał :)
Dotąd się na 350 nie napalałem, bo cienko z tym na rynku, ale ostatnio widzę że bywają w miarę nowe egzemplarze http://allegro.pl/royal-e...34.html#gallery
Orientujecie się może, jakie są różnice w zużyciu paliwa między 350 a 500? Pewnie mniejszy pali mniej, ale czy przy pełnym obciążeniu (pasażer i bagaż), zwłaszcza w stronach górzystych, nie będzie odwrotnie? :) |
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
Wysany: 2010-10-26, 06:39
|
|
|
z mojego doświadczenia są, ale pewnie zależy to głównie od regulacji ...
na pewno Bullety należą do motocykli bardzo oszczędnych - 2,5 litra na setkę to nic nadzwyczajnego |
|
|
|
|
Jeeper
Doczy: 13 Mar 2007 Posty: 832 Skd: Radom
|
Wysany: 2010-10-26, 10:13
|
|
|
łoś napisa/a: | Jeszcze chwilka, bo mnie się spodobał :)
Dotąd się na 350 nie napalałem, bo cienko z tym na rynku, ale ostatnio widzę że bywają w miarę nowe egzemplarze http://allegro.pl/royal-e...34.html#gallery
Orientujecie się może, jakie są różnice w zużyciu paliwa między 350 a 500? Pewnie mniejszy pali mniej, ale czy przy pełnym obciążeniu (pasażer i bagaż), zwłaszcza w stronach górzystych, nie będzie odwrotnie? :) |
Polskiego rynku nie ma i dłuuugo nie będzie. Pasjonatów takich jak my jest naprawdę niewielu. W Anglii za 2-3 letnią 350- zapłacisz ok. 1500 funtów. To raczej nie jest powalająca kwota. |
|
|
|
|
Jeeper
Doczy: 13 Mar 2007 Posty: 832 Skd: Radom
|
Wysany: 2010-10-29, 11:10
|
|
|
Formalnie różnica w mocy obydwu silników to tylko 4 KM. Czy rzeczywiście jest to tak odczuwalne w normalnej eksploatacji ? |
|
|
|
|
Royal [Usunity]
|
Wysany: 2010-10-29, 13:37
|
|
|
Do tych 4 koni dochodzi jeszcze mocno odczuwalna różnica w ilości Nm a to głównie z nich korzystamy podczas codziennej exploatacji . Do tego inne jest rozłożenie krzywej mocy. 500 po prostu lepiej ciągnie od samego dołu i tak przez cały zakres obrotów. |
|
|
|
|
łoś [Usunity]
|
Wysany: 2010-10-29, 20:15
|
|
|
Trochę to sprzeczne z tym co pisze Gulust, że 350 taka elastyczna.
A wracając do spalania: jeden czy drugi, regulowałbym raczej ekonomicznie, ale zastanawiam się, czy przy pełnym obciążeniu i w górzystym terenie 350 nie spali aby więcej od 500?
Jest to chyba tym bardziej możliwe, jeśli rację ma Royal, że u 350 max moment jest przy dużo wyższych obrotach.
Poza tym 500 pewnie lepiej hamuje silnikiem? (o hamowaniu silnikiem napisałem też w osobnym temacie http://royal-enfield.pl/f...php?p=3886#3886 ) |
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
Wysany: 2010-10-30, 07:55
|
|
|
Elastyczność to nie tylko moment obrotowy, ale sposób jego produkcji
(przebieg krzywej) ...
A w ogóle definicja elastyczności mówi o różnicy między obrotami mocy maksymalnej a obrotami maksymalnego momentu obrotowego!
Ale ja myślałem raczej o zdolności do jazdy na niskich obrotach, bez szarpania przy przyspieszaniu - i tu właśnie okazuje się że moc w 500tce jest oddawana bardziej gwałtownie (bo narasta szybko) zaś w 350tce nie jest szybko, ale delikatnie.
W górzystym terenie na pewno 350 musi szybciej redukować, ale i tak zaskakująco późno ...
Podsumowując więc elastyczność 500tki na pewno jest lepsza niż 350tki, ale w tej drugiej oddawanie mocy łagodniejsze. |
|
|
|
|
gulust
Doczy: 28 Sty 2007 Posty: 769 Skd: Uć
|
Wysany: 2010-10-30, 07:56
|
|
|
Dodam jeszcze że bardzo zależy to od zestrojenia silnika, np.: większy gaźnik z krótszym dolotem podniesie moc, ale obniży elastyczność silnika |
|
|
|
|
|